Alghasi har studert norske borgere med iransk bakgrunn, deres mediebruk, og meningsdannelsene knyttet til denne mediebruken. Omlag 180 norsk-iranere var involvert i denne studien. Basert på kvantitative/kvalitative datamaterial, identifiserer dette studiet et kompleks mediebruk blant norsk-iranere. Alghasi argumenterer for at denne kompleksiteten gjenspeiler norsk-iraneres inngående forhandlinger om identitet og posisjon i deres hverdag i Norge, om hvem de er og hvor de hører hjemme, og deres forhandlinger om fortiden, hvem de har vært og hvor de hørte hjemme. Alghasi foreslår et samspill mellom norsk-iranernes streben etter identitet og posisjon, og dilemmaer og dualiteter de befinner seg i, dilemmaer knyttet til her/der, nåtid/fortid, og oss/dem som er stadig gjeldende og preger norsk-iranernes meningsproduksjon.
Sharam Alghasi har nylig forsvart en PhD-avhandling i sosiologi med tittelen: “Iranians in Norway; Media Consumption and Identity”. Nå jobber han som forsker ved CULCOM. I 2009 utga han “Paradoxes of Cultural Recognition” sammen med Thomas Hylland Eriksen og Halleg Ghorashi. Les mer…
SHARAM ALGHASI – NORSK IRANERE, MEDIEBRUK OG KAMPEN OM IDENTITET OG POSISJON
Add to Calendar
When:
January 22, 2010 @ 1:15 pm – 3:00 pm
2010-01-22T13:15:00+01:00
2010-01-22T15:00:00+01:00
Where:
Bergen Resourcecentre for International Development, Jekteviksbakken 31. See map