The conference is open: No registration
The IMER seminar series for 2014 have covered how migration and ethnic relations are communicated in every-day encounters, in mass and social media, in art, in politics and in research and teaching at the universities. Has the way people talk about migration and migrants in different social contexts changed over time, and in which ways has it changed?
How does migration theory and research relate to other topics and theories in the social sciences, and how do results from migration research inform public debate and policy development? What are the challenges we encounter in communicating migration?
Thursday October 23. 2014
Lauritz Meltzers hus Fosswinkelsgate 6, 9. floor. (in English)
10.00 : Teaching race, Racism and Ethnicity: Education, politics and practice John Solomos
11.00: Studying race and discrimination in a colorblind society: the case of France Patrick Simon
12.00-13.00 Lunch
13.00: Migration and Integration in Norwegian Sociology Mette Andersson
13.30: Distinction Home and Abroad in Migration Research Tor Aase
14.00: Migration and Social Theory Randi Gressgård
14.30: Migration in Literature Studies Lene Johannessen
15.00:Migration in Political Science Hakan G. Sicakkan
15.30: Concluding Discussion
Friday October 24. 2014
Literature house Bergen, Østre skostredet 5, 2nd floor (in Norwegian)
10:00 – 10:15 Velkommen IMER leader Synnøve Bendixsen
10:15 – 10:40 IMDI: Fakta om innvandring til Norge v/ regionsdirektør Bente Blytt
10:45 – 12:00 Norsk-svensk innvandringskrangel– hva handlet den om, og hvor står debatten i dag? v/ Tidl. Statssekretær Ketil Rakes (N) og forfatter Henrik Arnstad (S)
12:00 – 13:00 Pause
13:00 – Å kommunisere migrasjon gjennom film og kunst. Diskusjon med kunstnerne Thomas Østbye og Shwan Dler Qaradaki sammen med antropolog Marry-Anne Karlsen.
14.00 Utstilling og film: Imaging Immanuel (2011. Regissør: Thomas Østbye. 52 min)
IMER Bergen, International Migration and Ethnic Relations, is a multidisciplinary research unit at Uni Research Rokkansenteret and the University of Bergen. The aim of IMER Bergen is to contribute to research-based knowledge about international migration, not least related to European countries, including the consequences of immigration and emigration for societies. IMER Bergen started as a unit at the University of Bergen in 1996, and has since then been an important contributor, both nationally and internationally, to the migration research field. IMER is a prioritized research area at the Faculty of Social Sciences, University of Bergen.
IMER online: http://imer.w.uib.no
Visit IMER on Facebook
For contact, please send email to imer@uni.no
Additional information:
A short introduction to the debate on Friday:
http://www.vg.no/nyheter/meninger/sverige/kronikk-folkhemspopulismen/a/23297613/
Om diskusjonene om migrasjon i kunst og film:
IMER Bergen har som en del av Communicating Migration konferansen invitert to kunstnere til å snakke om sitt arbeid. Begge kunstnerne jobber med migrasjon som tema og i samtalen vil vi ta opp spørsmål som: Hvordan kan migrasjon kommuniseres gjennom kunsten? Hva er forholdet mellom politikk og kunst? Er det likheter mellom kunst og samfunnsfagene? Hvilke dilemmaer star man ovenfor når man representerer andre mennesker gjennom kunst, og hvordan kan man løse slike dilemma. Kan kunsten gi mennesker en stemme?
I foredraget vil antropolog Mary-Anne Karlsen snakke med kunstnerne Thomas Østbye og Shwan Dler Qaradaki.
Thomas Østby, kjent for å ha laget den prisbelønte filmen Imaging Emanuel som vi vises etter samtalen. Østby har også en rekke andre arbeider som har fått anerkjennelse både nasjonalt og internasjonalt. Les mer: http://www.plymserafin.com
Shwan Dler Qaradaki levde i mange som papirløs i Norge selv. Dette har preget hans kunstneriske uttrykk der han er opptatt av tematikk som flukt, konflikt, identitet, tilhørighet og mangfold. Les mer: http://dlerqaradaki.tumblr.com/
Film: Imaging Emanuel
Emanuel har ukjent identitet og oppholder seg illegalt i Norge. Han kom til landet i 2003, men ønsker ikke å leve som illegal, og har forsøkt å få returnere til sitt hjemland uten hell. Han hevder å komme fra Liberia, men norske myndigheter hevder derimot at Emanuel kommer fra Ghana, og har tvangssendt ham dit to ganger. Hver gang har Ghana returnert ham til Norge med beskjed om at han ikke er Ghaneser. Emanuel er dermed dømt til et liv i limbo, uten oppholdstillatelse og rettigheter, men også uten utreisemulighet. Thomas Østbye tilnærmer seg Emanuel ved hjelp av en rekke forskjellige dokumentarsjangere, og de forskjellige avbildningene gir oss ulike inntrykk av den samme mannen. Hvem er Emanuel? Hva er identitet? Hvordan kan identitet avbildes? Hvem besitter sannheten?