(Stein Rokkans Hus
5 etasje)
Exploring Diversity SEMINAR SERIESAnette Haaber Ihle skal på dette seminaret snakke om sin nye rapport: ”Makt, medborgerskap og muslimske friskoler i Danmark: Tradisjoner, idealer og politikker”. Rapporten omhandler statens relasjoner til den muslimske friskole og fokuserer på de tradisjoner og rammer, som de muslimske friskoler opererer innenfor. I korte trekk tar rapporten seg, hvordan medborgerskapsbegrepet har utviklet seg i den vestlige verden og hvordan forskjeller i fortolkninger av begrepet stiller forskjellige krav til den pedagogiske hverdag. Videre behandler rapporten den danske friskoletradisjon sett i et medborgerskapsperspektiv og den Friskolelov, hvor disse tradisjoner lovgivningsmessig er operasjonalisert. Den beskjeftiger seg derfor også med de forskjellige former for tilsyn, som skolene er underlagt da det er her, det skapes et reelt belegg for kritikk av muslimske skoler. Til slutt gir rapporten en generell karakteristikk av den muslimske friskole. Rammene for de muslimske friskolers hverdag konstitueres slik sett på bakgrunn av de rettigheter og dermed de muligheter og begrensninger, som Friskoleloven setter, og gjennom statens daglige relasjoner til de muslimske friskoler, som de konstitueres mellom skoler, ministerier og tilsynsførende. Karakteren av disse er igjen en følge av det image, som de muslimske friskoler tillegges i den brede offentlighet. Den offentlige kritikk har sånn sett hatt store konsekvenser for de muslimske skolers måte å håndtere undervisningen på og for brukernes forhold til samfunnet rundt. Dermed er både staten og den brede offentlighet aktive i skapelsen av islam som praksis i den muslimske friskole. Rapporten kan lastes ned her |